Mindful Birthing & Parenting (oktober-editie)

Mindful birthing

“Mijn partner leerde vaardigheden om mij te ondersteunen tijdens de bevalling die hij ook effectief kon inzetten tijdens de geboorte.”
– Disa

De cursus Mindful geboorte en ouderschap brengt het beste samen van zwangerschapseducatie en mindfulness vaardigheden om ouders die in verwachting zijn te helpen in een van de meest transformatieve fases van hun leven te doorlopen: een ouder worden. De training helpt je dit met meer welzijn, balans en wijsheid te ondergaan. De cursus bereidt je voor op de grote dag waarop je baby geboren wordt met onderdelen die ook aanwezig zijn in andere zwangerschapscursussen zoals de fysiologie van de bevalling, baarhoudingen en borstvoeding. Maar de cursus gaat veel verder dan dit en helpt stellen levenslange mindfulness vaardigheden te ontwikkelen die hen helpt om met de uitdagingen om te gaan die het ouderschap met zich meebrengt. Deze mindfulness vaardigheden helpen om beter om te gaan met de stress die veelal hoort bij het ouderschap en opvoeden, het gezinsleven en het leven op zich. Je leert alle oefeningen die ook horen in een traditionele achtweekse mindfulness cursus en mindfulness oefeningen die speciaal zijn ontworpen voor geboorte, ter ondersteuning van partner communicatie en het leren omgaan met ongemak en pijn tijdens de bevalling.

Cursusinhoud

De cursus Mindful geboorte en ouderschap bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur, een hele dag training en een groepsreünie wanneer alle babies zijn geboren. In de lessen komen de volgende onderdelen aan bod: de fysiologie van de geboorte, lichaam-geest aandachtsoefeningen, praktische oefeningen om met pijn om te gaan, baarhoudingen, borstvoeding en hoe een pasgeboren baby te verzorgen. Deelnemers leren mindfulness meditatie als een zelf regulerende techniek voor de fysieke en emotionele uitdagingen die de zwangerschap, geboorte en het ouderschap met zich mee brengen.

In deze cursus zul je:

  • diepe fysieke en mentale ontspanning ervaren
  • leren hoe je je geest kunt gebruiken om om te gaan met pijn tijdens de geboorte
  • ervaren hoe je vertrouwen en moed zal toenemen ten opzichte van je beval-ervaring
  • zwangerschapsyoga beoefenen voor meer kracht en flexibiliteit
  • vaardigheden ontwikkelen om beter om te gaan met stress tijdens de zwangerschap, het ouderschap en in het leven
  • een verbetering ervaren in communicatie vaardigheden met je partner
  • meer bewustzijn ontwikkelen van je eigen ouderschapsstijl.

De cursusmaterialen bestaan uit een werkboek en geleide meditatie-opnamen. Om deze methode te laten slagen is het van belang dat je iedere dag thuis oefent (gemiddeld 30 minuten per dag). Je zult meer in verbinding en bewuster zijn van je lichaam en op een dieper niveau aanwezig zijn voor de bijzondere fysieke ervaring van zwangerschap.

Wat je zult leren

  • Het loslaten van niet helpende en angstige aannames of verwachtingen rondom de geboorte en deze te vervangen met vertrouwen.
  • Het omarmen en overgeven aan de sensaties van het bevallen in plaats van verzet hiertegen welk doorgaans een snellere en meer effectieve bevalling als gevolg heeft en ook een positievere beval-ervaring.
  • Partners kunnen hun mindfulness vaardigheden inzetten om de barende moeder te helpen zich te concentreren en aanwezig te zijn, met name tijdens de meer uitdagende momenten van de bevalling!
  • Flexibel zijn wanneer de dingen niet gaan volgens plan. Ook al bereiden we ons nog zo voor op een bevalling, het is een sprong in het onbekende. Mindfulness helpt ons om meer op ons gemak te zijn met het niet-weten, het loslaten van onze verwachtingen en meer openheid en acceptatie te hebben met hoe de bevalling verloopt/ zich ontvouwt?
  • Om met meer zelfvertrouwen en minder stress het ouderschap tegemoet te gaan. De prille weken na de bevalling zijn intens, de constante verantwoordelijkheden kunnen overweldigend zijn. Mindfulness helpt je om meer aanwezig, liefhebbend, en kalm te zijn: het beste kado wat je aan je kleine baby kunt geven.

Voor wie

Deze cursus is bedoeld voor koppels die in verwachting zijn, het ondersteunt de zwangere en haar partner. De cursus is zowel bedoeld voor nieuwe ouders als voor zwangeren die al kinderen hebben. We verwelkomen iedereen, van alle achtergronden en seksuele geaardheid. Alleenstaande zwangeren kunnen de cursus ook volgen, waarbij wij aanraden om de cursus met een bevalpartner te doen. Dit kan een familielid zijn, een goede vriend of vriendin, doula of verloskundige.

Wanneer starten

Veel deelnemers volgen de cursus tegen het einde van hun zwangerschap. Echter, het kan ook heel helpend zijn de training juist eerder te beginnen zodat de voordelen van de cursus ook benut worden tijdens de zwangerschap. Je zou vroeg kunnen beginnen omdat je wilt mediteren tijdens je zwangerschap en je hebt dit nog nooit gedaan, of je wilt juist je beoefening weer oppakken met de steun van een groep. Het kan ook zijn dat je angstig bent om te bevallen of complicaties rondom je zwangerschap ervaart, wat maakt dat je juist vroeg wil starten om jezelf te ondersteunen. Zoals blijkt uit vele onderzoeken is stress een factor die samenhang met een variatie aan complicerende factoren voor een zwangerschap zoals vroeggeboorte en laag geboortegewicht. Diegenen die vroeg willen starten met mindfulness zijn welkom om op ieder moment van de zwangerschap te starten.

Achtergrond

Wat ik erg prettig vond aan de mindful geboorte en ouderschap cursus is dat het je helpt om de dingen te accepteren zoals ze zijn.
– Marlene

 

Het Mindful geboorte en ouderschap-programma (officieel Mindfulness-Based Childbirth and Parenting Program: afgekort MBCP) werd in 1988 door Nancy Bardacke ontwikkeld. Nancy Bardacke is een verloskundige en een mindfulness trainer. Het programma is een aanpassing op de alom bekende Mindfulness-Based Stress Reduction Program (MBSR) die in 1979 is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn Ph.D aan de Universiteit van Massachusetts Medical Center. Nancy heeft haar 45 jaar ervaring in de geboortezorg gebruikt om deze nieuwe trainingsvorm te creëren, genaamd MBCP. Nancy en haar collega, Larissa Duncan (Ph.D ook aan de UCSF Osher Center in California) hebben een robuust onderzoeksprogramma opgezet om de impact van mindfulness vaardigheden te onderzoeken. Eerder onderzoek heeft al uitgewezen dat MBCP stress en angst vermindert tijdens de zwangerschap, pijn tijdens de bevalling afneemt, en de afstemming tussen ouders onderling en naar hun jonge baby verbetert. Voor de meest recente informatie over de laatste onderzoeken verwijzen wij je graag naar: http://www.mindfulbirthing.org/resources2/

Ervaringen

Wat regelmatig over de cursus wordt gezegd door deelnemers is dat het leren van mindfulness vaardigheden hen veel meer heeft gegeven dan zij van tevoren hadden kunnen bedenken, ver voorbij het geboorteproces. Hun beoefening van mindfulness blijft hen ondersteunen in de blije maar ook vaak intense en stressvolle kraamperiode en het eerste jaar erna. Velen geven aan dat mindfulness beoefening een bron van kracht, groei en plezier is geweest in de eerste jaren van het ouderschap.

 

Met de technieken die ik in de training had geleerd lukte het mij om ‘in de zone’ te blijven met de pijn, zonder het te proberen te vermijden of ervan weg te rennen.
– Marlene

Holistische coaching amsterdam

Over de Trainer- Aileen Kennedy

Tijdens mijn eerste zwangerschap werd ik Mindfulness Trainer. Na de geboorte van mijn oudste dochter kwam ik in aanraking met het Mindfulness Based Childbirth and Parenting Program (MBCP). MBCP was voor mij liefde op het eerste gezicht, alles viel op zijn plek en ik liet mij opleiden in deze prachtige methode. Daarnaast heb ik mij verdiept in baringslijn en volg ik een opleiding tot Doula (iemand die zwangeren voor en tijdens de bevalling begeleidt). Ik heb een Master in Psychologie en heb jaren als GZ-Psycholoog gewerkt, in dezelfde setting waarin ik Mindfulness trainingen gaf.

Mijn interesse voor zwangerschap, geboorte en oosterse filosofie en meditatie was al vanaf een jonge leeftijd aanwezig. In MBCP komen al die dingen bij elkaar. Al vanaf mijn adolescentie las ik over boeddhisme en begon ik zelf te oefenen, het zaadje wed geplant om op deze manier bewustzijn te cultiveren. Al ruim 12 jaar beoefen ik yoga.

Na de geboorte van mijn oudste dochter ervoer ik hoe de transitie in het ouderschap een fase is waarin velen steun nodig hebben. Ik ervoer ook hoe een geest die is getraind (in Mindfulness, aanwezig zijn van moment tot moment) echt een positieve impact had op mijn bevallingservaring en hoe ik met pijn omging. Het hebben van een positieve beval ervaring heeft lange termijn impact op jezelf, je gezin en hoe je gezin start. Deze ervaringen samen motiveren mij om deze prachtige methode te delen met anderen. Voor zwangeren en hun (beval) partner.
Ik ben in de Alpen opgegroeid in een bergdorp en woon als sinds mijn jeugd in Amsterdam. Deze basis heeft mij niet alleen een grote waardering voor natuur gegeven maar ook een breder begrip voor cultuur en talen. Ik ben in de 30, heb twee dochters en woon met mijn partner in Amstelveen. Ik ben gepassioneerd over eten, yoga en reizen.

(Deze training is in het Engels, de trainer spreekt ook Nederlands).

Waar en wanneer?

De cursus wordt in het najaar van 2019 twee keer gegeven:

Vanaf maandagavond 2 september 2019 
Data: 2, 9, 16, 23, 30 september, 7, 14, 28 oktober
Tijd: 19.00 -21.45 uur

All-day en reunie worden nog nader bepaald.

Vanaf donderdagavond 31 oktober 2019
Data: 31 oktober, 7, 14, 21, 28 november, 5, 12, 19 december
Tijd: 18:30-21:15

All-day en reunie worden nog nader bepaald.

Kosten

Septembercursus: € 550 inclusief btw

Oktobercursus: € 650,-, maar er is tot 1 September nog een early bird prijs: € 550,- dus wees er snel bij!

Aanmelden

Je mag altijd mailen of bellen met vragen, of een afspraak maken voor een vrijblijvende kennismaking.
Je kan je hier aanmelden: hello@aileenkennedy.nl
Aileen Kennedy: 06-17109226

Contactgegevens

Website: www.aileenkennedy.nl
Email: hello@aileenkennedy.nl
Tel: 06-17109226