Achtweekse cursus Yogatherapie

Yogatherapie kan helpen bij het herstellen en voorkomen van zowel fysieke als mentale klachten. Je leert goed te zorgen voor je eigen welzijn, op een manier die bij jou past. Yoga is een veelomvattende leefstijl met verschillende elementen die je kunnen helpen bij de verbetering van je gezondheid. Door dit te integreren met kennis uit psychologie en moderne wetenschap ontstaat er een brede benadering van fysieke en mentale gezondheid, die toegepast kan worden op ieders persoonlijke behoeften. Uiteindelijk is yogatherapie een proces op de lange termijn waarin je jezelf kunt blijven ontwikkelen.

Ben je hier nieuwsgierig naar? In de 8-weekse cursus yogatherapie leer je er alles over.

Waarom yogatherapie?

Wetenschappelijk onderzoek laat steeds vaker zien dat yoga(therapie) effectief is voor de verbetering van je gezondheid. Bovendien kan het een zinvolle aanvulling zijn in de
behandeling van psychische klachten, of om deze te voorkomen. Heb je het gevoel dat je uit balans bent, heb je veel stress in je leven of loop je juist vast? Ervaar je bijvoorbeeld
somberheid, angst of vermoeidheid? Wil je weer in evenwicht komen met jezelf en leren hoe je een gezonde balans kunt vasthouden? Misschien is yogatherapie dan iets voor jou.

Yoga kan helpen om:
● een gezonde leefstijl te ontwikkelen
● met stress om te gaan
● te luisteren naar je lichaam
● je emoties toe te laten
● milder te zijn voor jezelf

Voor wie is yogatherapie bedoeld?

Yogatherapie kan zinvol zijn voor iedereen, of je nu tegen problemen aan loopt of jezelf persoonlijk wil ontwikkelen. Daarnaast kan yogatherapie worden toegepast bij o.a.:
● Rug-, nek- en schouderklachten
● Stress of burn-out
● Depressie
● Angst
● Trauma
● Slaapproblemen
● Pijnklachten

Wanneer

Twee keer per jaar vindt de 8-weekse cursus yogatherapie plaats op dinsdag van 14:00-17:00. Nieuwe data in 2022 volgt.

Programma

De cursus bestaat uit 8 middagen, waarbij telkens een thema centraal staat:

Week 1: Wat is yogatherapie? Kennismaking en persoonlijke doelen
Week 2: De yogaleefstijl – Preventie van klachten en zelfzorg
Week 3: Goed zorgen voor je lichaam
Week 4: Ademhaling & het zenuwstelsel
Week 5: Ontspanning & omgaan met stress en angst
Week 6: Mentaal welzijn & omgaan met depressie
Week 7: Zelfcompassie & veerkracht
Week 8: Blijvende ontwikkeling – Het proces op lange termijn

Globaal zal de cursusdag er telkens als volgt uitzien:
14.00-14.15 inloop en thee
14.15-15.00 beginmeditatie en introductie van het thema
15.00-15.15 pauze
15.15-16.00 yogaserie
16.00-16.15 pauze
16.15-17.00 verdieping, vragen en voorbereiding oefeningen thuis

Soms zullen we hier misschien wat van afwijken, doordat onderdelen iets langer of korter duren per sessie, maar zo heb je alvast een idee van wat je kunt verwachten.

Locatie

De cursus vindt plaats bij Bluebirds Yoga West (Jan Evertsenstraat 4-8).

Op deze locatie zijn matjes en andere materialen aanwezig.
Bij deelname ontvang je een werkboek en krijg je per cursusdag oefeningen waarmee je thuis aan de slag kunt.

Kosten

De kosten van de cursus bedragen 300 excl. BTW (21%).

De cursus gaat door met minimaal 3 deelnemers. Indien nodig kan de cursus online plaatsvinden.

Nieuwsgierig?

Neem contact op met de docent voor een vrijblijvende kennismaking en persoonlijk advies.
Wil je deelnemen, schrijf je dan in door een bericht te sturen via www.yogalana.com/contact.

Over de docent

Mijn naam is Lana Donse, ik ben yogadocent en psycholoog. Ik ben afgestudeerd in klinische psychologie en neuropsychologie (MSc.) aan de Universiteit Utrecht. Ook ben ik aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP). Daarnaast ben ik gecertificeerd yogadocent. Mijn basisopleiding heb ik gevolgd bij de Arhanta Yoga Ashram in India. Verder heb ik me gespecialiseerd in yogatherapie via Svastha Yoga & Ayurveda.
Momenteel ben ik werkzaam als psycholoog bij De Zorgkliniek in Amstelveen en geef ik yogales bij diverse yogastudio’s in Amsterdam.

Meer informatie: www.yogalana.com