Hormonale klachten: heb jij last van oestrogeendominantie?

oestrogeendominantie

Hormonale klachten: heb jij last van oestrogeendominantie?

Oestrogeen is hét hormoon dat je vrouwelijk maakt; het geeft vrouwelijke vormen, een mooie huid, glanzend haar en een goed humeur. En samen met de andere geslachtshormonen zorgt het voor een gezonde hormoonhuishouding.

Maar als je hormoonbalans is verstoord kan oestrogeen ook zorgen voor vervelende hormonale klachten. Oestrogeen wordt voornamelijk gemaakt in de eierstokken, net als het hormoon progesteron. Deze hormonen werken nauw samen; de verhoudingen moeten goed in balans zijn. Wanneer er te weinig progesteron of te veel oestrogeen wordt aangemaakt (of wanneer oestrogeen niet goed kan worden afgebroken in de lever), kan er oestrogeendominantie ontstaan.

Welke klachten?

Oestrogeendominantie kan zorgen voor klachten als:

  • PMS
  • hormonale migraine
  • overgangsklachten
  • zware menstruaties
  • pijnlijke borsten
  • endometriose
  • vleesbomen
  • lipoedeem
  • stemmingswisselingen
  • moeilijk kunnen afvallen (vetopslag vooral op billen en benen)

Deze klachten worden vaak erger na je 35e. Dat komt omdat er op die leeftijd (ook al zit je nog niet in de overgang en heb je nog gewoon je menstruatie) niet meer elke maand een eisprong hoeft plaats te vinden. En aangezien een rijpe eicel progesteron produceert, wordt er dus minder minder progesteron aangemaakt.

Rond deze leeftijd wordt er wel nog evenveel oestrogeen aangemaakt, dit niveau daalt namelijk pas rond je 40e. Conclusie: Na je 35e is er vaak sprake van oestrogeendominantie. Een belangrijke factor die de boel verergert is stress. Stress zorgt er voor dat er minder progesteron wordt aangemaakt en oestrogeen dus nog dominanter wordt.

Wat kun je doen tegen oestrogeendominantie? Drie tips:

  1. Zorg voor je lever!
    In de lever wordt oestrogeen omgezet en afgebroken. Het is essentieel dat dit op een goede manier gebeurt. Ondersteun je lever door:
    –  veel van het stofje chlorofyl te eten. Dat vind je in groene bladgroenten zoals: sla, rucola, spinazie, boerenkool, paksoi en andijvie.
    – veel van het stofje DIM (Di-indolylmethaan) te eten, dit breekt namelijk overtollige oestrogenen af op een goede manier. DIM vind je in kolen en kruisbloemige groenten, zoals: broccoli(-kiemen), boerenkool, radijsjes, spruiten en allerlei andere soorten kolen.
    – op te passen met alcohol en koffie, deze nemen stoffen nemen teveel beslag op je lever! Bovendien werkt koffie oestrogeenverhogend.
  2. Gebruik zo min mogelijk hormoonverstorende stoffen.
    Make-up, shampoo en bodylotion bevatten vaak xeno-oestrogenen, die een behoorlijk negatieve invloed op de hormoonbalans kunnen hebben. Dat geldt ook voor veel schoonmaakproducten, bestrijdingsmiddelen, plastic (drinkflessen) en medicijnen (denk ook aan de pil). Je lever moet hard werken om deze stoffen onschadelijk te maken en heeft daardoor minder capaciteit om beschermende stoffen aan te maken.
  3. Verminder spanningen en stress
    Bij veel stress maakt je lichaam veel van het hormoon cortisol aan. Dit gaat de werking van progesteron tegen, er is dus nog minder progesteron beschikbaar en de oestrogeendominantie verergert. Hierdoor is stress vaak wel de belangrijkste stoorzender voor een goede hormoonbalans! Bouw voldoende tijd in voor ontspanning; zo werken rustige yoga, meditatie, wandelen, knuffelen direct cortsolverlagend.

Meer doen?

Wil je meer weten over hormonen, voeding en leefstijl? Kom dan naar een van deze workshops!


Laura (Loka Voeding) is voedingscoach en gewichtsconsulent met een master in de psychologie. Ze geeft (bedrijfs)workshops en persoonlijk advies over gezond en bewust eten. Haar specialisaties zijn hormonale klachten, zwangerschap, afvallen, vermoeidheid en stress & burn-out. Consulten vinden plaats bij Bluebirds Oost en kun je vaak vergoed krijgen in je (aanvullende) verzekering.