9 tips om van je winterblues af te komen

Wat te doen tegen een winterblues

9 tips om van je winterblues af te komen

Wat te doen tegen een winterblues

De winter is in volle gang! De drukke decembermaand is weer achter de rug en nu zijn we allemaal weer op zoek naar ritme, regelmaat en misschien ook nog wel nieuwe goede voornemens maar dat is lang niet altijd makkelijk omdat we in januari vaak te maken krijgen met de winterblues, oftewel de winter depressie. Deze situatie kan gepaard gaan met een gebrek aan motivatie, toenemende eetlust, zin in zoet en vet eten. En dat kan vervolgens weer leiden tot gewichtstoename, milde depressieve gevoelens en geïrriteerdheid.

Er kunnen allerlei klachten ontstaan als we niet genoeg rekening houden met de kenmerken van het winterseizoen. Eigenlijk zou de mens in harmonie met de natuurlijke cyclus van de natuur moeten leven. De donkerte en koude in de winter dwingen ons om te vertragen zodat we onze geest en hart tot rust brengen en kunnen luisteren naar wat onze ziel nodig heeft. Winter is de tijd van het jaar om te rusten, je te bezinnen, nieuwe energie te vergaren en je krachten te sparen. Deze periode is dan ook zeer geschikt om je te richten op meer interne oefeningen zoals meditatie en yoga. In deze blog geef ik je daarom een aantal tips die je kunnen helpen om een winter blues te voorkomen. Mocht je al een dipje te pakken helpen, dan helpen deze tips je er snel weer boven op!

Winter en de Nier & Blaas-energie

Volgens de filosofie van de Traditioneel Chinese Geneeswijze (TCM) is de winter verbonden gekoppeld aan de Nier & Blaas-energie.

De nieren worden gezien als de bron van alle energie in ons lichaam. Ze slaan alle reserve energie op zodat deze aangesproken kan worden in tijden van stress, grote verandering, voor herstel, het voorkomen van ziekten en om mooi oud te worden.

De winter is een periode waarin we goed voor onze nier-energie moeten zorgen omdat deze uitgeput kan raken door stress, overmatige stimulatie en overwerk en de bodem misschien wel in zicht is na een vol en druk 2018. Daarom merken we dat het lichaam verlangt naar rust, bezinning, behoud en opslag.

 

 

Winter en het element Water

Naast de Blaas & Nier-energie is de winter ook vanuit de traditionele Chinese geneeswijze verbonden met het element Water.

Water is één van de krachtigste fasen in de natuur, het kan met extreme snelheid en kracht bewegen maar het is ook geduldig en het kan verstillen (ijs). Met al deze verschillende verschijningsvormen toont water flexibiliteit en een ‘go with the flow’ mentaliteit.

De meest interessante eigenschap van water, waar wij als mens veel van kunnen leren, is het vermogen om zich aan te passen aan de verschillende fasen van elk seizoen. Water is stil, geduldig, maar ook onveranderlijk, vastberaden en niet te stoppen.

In balans

Als het element Water en de Nier-, en Blaas-energie in balans zijn zouden wij dit kunnen ervaren doordat wij ons juist lekker voelen in ons vel. Op fysiek niveau voel je je sterk en vaardig en bekwaam om hard te werken. Energetisch kun je een algeheel gevoel van vitaliteit ervaren en wordt je groei en ontwikkeling aangestuurd. Op emotioneel gebied kun je wijsheid ervaren, open staan voor alles om je heen, vriendelijkheid, gemak, flexibel en een ‘go with the flow’ mentaliteit. Mentaal ervaar je wilskracht, motivatie, vastberadenheid, enthousiasme, initiatief, mentale focus en een goed korte termijn geheugen.  

Uit balans

Wanneer het Water-element en de Nier & Blaas-energie uit balans zijn heeft dit invloed op onze algehele vitaliteit en op alle andere organen in ons lichaam.

Op fysiek niveau kunnen we last krijgen van droogte en kou, ademhalingsproblemen, hoge bloeddruk, opgeblazen gevoel, lage rugklachten en slechte circulatie van het onderlichaam.

Energetisch kunnen wij merken dat we een gebrek aan motivatie hebben, vermoeid en uitgeput zijn.

Op emotioneel gebied zou je angst kunnen ervaren, het moeilijk vinden om dingen los te laten, gebrek aan vertrouwen, depressieve gevoelens, zwaarmoedig-, en prikkelbaarheid.

Mentaal zou je kunnen merken dat je gemakkelijk bent ontmoedigd, gebrek aan wilskracht, moeite met het afronden van taken, onvermogen om plannen te maken, moeite met het oplossen van problemen en ongeorganiseerd.

9 tips om je winterblues de baas te worden

Doordat de winter kou en donkerte met zich mee kan brengen is het belangrijk om jezelf hiertegen te beschermen en je niet te laten mee slingeren door de winterblues. Hierbij een aantal tips, gebaseerd op Ayurvedische en Chinese wijsheid, om jezelf te behoeden voor de klachten die het winterseizoen met zich mee kan brengen:

  • doe actieve sporten. Drie keer per week een half uur sporten geeft de huid bovendien een gezonde glans, dus nog een extra reden om lekker mee te doen met de actieve lessen bij Bluebirds, zoals de Superles, Super Flow of Yoga with Weights bijvoorbeeld!
  • doe minstens 1x per week Yin Yoga. In de yin yogalessen doe je houdingen die de Nier & Blaas-energie laten stromen. Daarnaast is e winter dé tijd voor yin yoga, omdat het je helpt naar binnen te keren
  • ga vroeg naar bed en sta later op (als het kan). Wanneer je wat later opstaat heeft de zon de lucht al een beetje opgewarmd zodat je jouw energie, om jezelf te kunnen verwarmen in de kou, bewaart. Neem extra rust en probeer dus wat langer te slapen.
  • drink genoeg water, op kamertemperatuur en probeer koude dranken te vermijden. En drink thee van gember, kaneel en kruidnagel. Dit is verwarmend, verbetert de bloedsomloop en verwijdert slijm uit je lichaam. De beste tijd om deze thee te drinken is een uur na ontbijt of lunch.
  • eet verwarmende en voedzame producten. Denk aan stevige soepen, volle granen, geroosterde noten, gedroogde voedingsmiddelen, zeewier en gestoomde wintergroenten werken allemaal om het lichaam te voeden en te verwarmen.
  • houd jezelf goed warm op koude dagen. Het is vooral belangrijk om je hoofd, rug, nek, borstkas en core bedekt te houden als je naar buiten gaat. Draag een hoed of een muts als het koud is want 60% van je lichaamswarmte gaat verloren via je hoofd. Ga niet met blote voeten of enkels in je schoenen, maar draag liever geitenwollen sokken dan blijven je voeten lekker warm. Houd binnenshuis je voeten ook warm want de koude trekt gemakkelijk omhoog. Was je handen niet met koud water, breng een extra bezoek aan de sauna en draag warme kleding zodat je niet afkoelt.
  • pak minstens dertig minuten zonlicht per dag! De winterlucht bevat  veel prana (levensenergie), dus nog een reden om iedere dag even naar buiten te gaan voor een wandeling, hoe koud het ook is. 
  • zorg goed voor je huid en haar! Tijdens de winter kan de huid haar vochtbalans moeilijk behouden doordat de lucht overwegend droger is. Vermijd daarom hete en lange douches en baden, gebruik vochtinbrengende lotions en een lippenbalsem.
  • trakteer jezelf op op een massage. Dit zorgt voor een betere  circulatie in het lichaam en stagnatie. Boek bijvoorbeeld een massage bij Hilde.

Wat doe jij om van je winterblues af te komen?