Daarom is savasana zo belangrijk (en moeilijk)!

Of je nu hard hebt gewerkt en gezweet tijdens een Super Flow les, of heerlijk hebt ontspannen tijdens Yin Yoga, een ding is zeker: je eindigt de les met Savasana. Altijd. Tijdens deze houding lig je helemaal stil en mag je compleet ontspannen. Dat klinkt simpel, maar toch wordt Savasana als een van de moeilijkste houdingen ervaren. Waarom we eigenlijk Savasana? Waarom is savana zo belnagrijk, én waarom kan het zo uitdagend kan zijn? We vertellen het je graag!

Wat is Savasana?

Savasana of lijkhouding is een yogahouding waarbij je op je rug op de grond ligt. De armen zijn langs het lichaam, de handpalmen wijzen naar het plafond en de ogen zijn gesloten. Je houdt je lichaam zo stil als mogelijk en je lichaam en geest ontspant volledig. Heerlijk!

Het zorgt ervoor dat je lichaam kan herstellen van yogahoudingen die je tijdens je practice hebt gedaan.

No naptime!

Anders dan vaak wordt gedacht, is Savasana niet bedoeld om in slaap te vallen. Ondanks dat je tijdens Savasana wilt ontspannen, is het wel de bedoeling dat je aandacht er enigszins bij blijft. Met heel je bewustzijn laat je alle spanning in je lichaam en geest los en richt je de aandacht op je adem. Het is een vorm van meditatie waarbij je lichaam “slaapt”, terwijl je geest observeert.

Makkelijker gezegd dat gedaan

De eerste keren dat je in Savasana ligt, kan het zijn dat je juist dan van alles in je lichaam voelt, waardoor stilliggen een uitdaging is. Kriebel, jeuk, tintelingen. Dingen die je normaal gesproken nooit voelt, worden nu ineens volledig voelbaar. Het goede nieuws is dat dit na een aantal keer oefenen steeds minder wordt.

De uitdaging ligt dan ook niet in het stilhouden van het lichaam, maar juist in het stilhouden van de geest. Zelf ervaar ik dit ook geregeld zo. Al ben ik nog zo geconcentreerd tijdens de houdingen in de les, tijdens Savasana begint mijn brein ineens overuren te maken en denk ik aan van alles en nog wat. To do lijstjes, mijn plannen voor later op de dag, of wat ik morgenavond wil eten, het passeert allemaal de revue.

De oplossing

Door Savasana te beschouwen als een vorm van meditatie, kunnen we hier beter mee omgaan. In plaats van te oordelen over het feit dat je aan het denken bent, kun je dit ook opmerken en het “labelen”. Word je ervan bewust dat je aan het denken bent, geef de gedachten de label “denken” en keer je aandacht terug naar de ademhaling. Blijf dit keer op keer doen. Je zal merken dat het iedere keer iets makkelijker zal worden om je aandacht bij de ademhaling te houden.

Gun jezelf dit ultieme moment van ontspanning aan het einde van je yogales, zodat je als een herboren mens je yogales verlaat!

Kom je deze nieuwe kennis over Savasana binnenkort bij ons uitproberen? Bekijk ons rooster hier.

Comments are closed.