Eliane legt je uit wat Yoga Nidra doet met lichaam en geest

Yoga Nidra (slaapyoga) is misschien wel de meest verrassende vorm van “yoga” die je kunt beoefenen. Bewust tussen aanhalingstekens want het lijkt voor de meeste deelnemers meer op slapen dan op yoga. En toch is het volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken die er naar Yoga Nidra zijn gedaan, een zeer effectieve manier om met lichaam en geest bezig te zijn. Uit die onderzoeken is o.a. gebleken dat deze vorm van yoga/meditatie zeer helend is voor allerlei lichamelijke en mentale klachten. Maar hoewel er boeken vol te schrijven zijn met alles waar Yoga Nidra goed voor is, wil ik vandaag specifiek inzoomen op datgene waar bijna iedereen in Amsterdam mee te maken heeft of krijgt: stress en de lichamelijke klachten die daaruit voorvloeien. Eliane, yoga nidra docent, legt je uit wat er met je lichaam gebeurt in een Yoga Nidra les. 

Om te beginnen een stukje filosofie: Yoga Nidra is immers ontstaan in het verre Oosten en daar zijn zaken als stress, burn-out, depressiviteit en angststoornissen toch minder voorkomende fenomenen. Men geeft er daar dan ook een zeer treffende omschrijving van het begrip stress: stress is weerstand hebben tegen ‘wat is’; niet kunnen accepteren hoe de situatie op dit moment is, bijvoorbeeld wachten voor een rood stoplicht, veel afspraken op één dag hebben, ontslagen worden of een stukgelopen relatie. Uiteraard allemaal vervelende zaken, maar wij bepalen zelf in hoeverre wij dit vervelend vinden. Onze buurman kan het weer heel anders ervaren en het gewoon laten gebeuren, waardoor er geen stress in zijn lichaam en geest ontstaat.

Oké, waardevolle info uit het Oosten. Maar ik als nuchtere westerling begrijp uiteraard dat deze kennis jouw stress nu niet weg gaat nemen. Gelukkig is daar dan Yoga Nidra. Zonder er een heel technisch verhaal van te maken: in Yoga Nidra wordt het tempo van de hersengolven steeds verder omlaag gebracht. Dit doe ik door middel van ontspannings-, hypnose- en visualisatietechnieken, terwijl jij als deelnemer met je ogen dicht, lekker onder een dekentje op een matje ligt. Bij deze les doe je dus helemaal niets!

Meestal arriveer je bij de yogaschool in standje “aan” wat de zogenaamde Beta-staat van je hersenen is. Veel activiteit en bemoeienis van je hersenen dus. Gedachten, gevoelens en flink in je ego zitten. Mijn uitdaging is dan om je binnen het uur te brengen naar de Theta-staat waarin de hersenen zich bevinden net voor het inslapen. Of wellicht zelfs naar de ultieme Delta-staat waarbij er bijna geen hersenactiviteit is en wat een gevoel geeft alsof je slaapt. En dit is waar de magie gaat plaatsvinden. Dokters brengen ernstig gewonden mensen ook wel eens in deze staat, dan wordt men kunstmatig in coma gehouden. Dit doet men opdat het lichaam zichzelf kan gaan herstellen, zonder de bemoeienis van het bewustzijn. En dat is waarom deze vorm van ontspanning tegelijkertijd zo krachtig is.

Wanneer jij heel diep ontspant tijdens de les, neemt het lichaam het over en gaat het zichzelf in een rap tempo herstellen en vernieuwen. Het gaat bekijken welke blokkades opgeheven kunnen worden, welke chronische klachten aangepakt mogen worden en welke cellen er vernieuwd kunnen worden! Dus de stress verdwijnt langzamerhand uit je lichaam en zelfs langdurige klachten kunnen binnen een paar sessies flink verminderen. Na een sessie in de avond slaap je meestal veel dieper en heb je ook de dag erna nog profijt van de effecten. Indien je de les in de ochtend volgt, heb je de hele dag een magisch en licht gevoel, weinig gedachten en kun je je dus focussen op de zaken die er echt toe doen die dag.

En dit is slechts het topje van de ijsberg van wat er allemaal in je lichaam plaatsvindt tijdens een Yoga Nidra les. Er komen namelijk fijne stofjes zoals Dopamine, Serotonine en GABA (je lichaamseigen valium) vrij. Dit zorgt ervoor dat je je al na een enkele sessie als herboren voelt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verschuivingen en magische zaken die zich in je geest kunnen manifesteren tijdens een goeie Yoga Nidra les. Je snapt dus wel waarom steeds meer mensen “verslaafd” raken aan deze vorm van yoga.

Wil je ook graag een les bij wonen of nog meer info krijgen over dit onderwerp? Ik geef deze fijne les drie keer per week (dinsdag, woensdag en zaterdag) bij Bluebirds en vertel je op deze momenten graag alle ins & outs over slaapyoga.

Check hier het rooster en meld je snel aan.

Comments are closed.